Sabtu, 3 Julai 2010

The Mighty Korbu - Laugh and Tears (2183 m) Part 2

Episode 2 – The Nostalgic

Day 1 – Khamis

1.20 pm

Aku bergegas pulang ke rumah sebaik saja loceng akhir berbunyi. Sampai saja di rumah aku terus mengemas barang2 yang nak dibawa bersama untuk trip ni…selepas mengunci rumah dan off smua plug aku terus drive ke Lubok Merbau..kul 3.30 pm baru aku bertolak dari k.nerang, janji dengan dorang dlm 3 pm nak bertolak ke perak…xpa la, biar dorang tunggu lama skit hehe sampai di sana kul 4 lebih…so partner kali ni macam biasa jugak, mr khai, abg din serta meon yang join last minit. Kami bertolak ke Perak hampir pukul 5pm dah…singgah sekejap di pekan Jeniang untuk membeli kelengkapan untuk trip kali ni. So kali ni kami pergi naik baby monster truck..mazda fighter aku..trima kasih kat aku kerana bermurah hati.

melalui terowong menora

Hampir pukul 9 kami tiba di Ipoh, dan aku terus drive ke Tambun, dan terus menuju ke Hulu Kinta..dari situ aku terus drive ke Tanjung Rambutan. Dah lama aku x melalui jalan ni…cukup lama..hampir 7 tahun..terlalu banyak perubahan area Tambun ni, bangunan baru tersergam di kiri dan kanan jalan..imbau kembali nostialga suatu ketika dulu..jalan ni la aku travel hari2 untuk pergi praktikal di smk Anderson ..begitu jugak dari Hulu Kinta menuju Tanjong Rambutan, dah banyak kedai makan di tepi2 jalan..suatu yang tiada ketika dulu..dulu2 slalu kluar makan area ni dengan kawan2..tapi tu semua dah tinggal kenangan..masing2 dah ada kehidupan sendiri…things change…

bersantai..baru sampai time ni

Puas mencari budget hotel dari Tambun hingga ke Tanjung Rambutan, akhirnya kami memilih untuk menginap di Sun Inn Hotel, xla mahal sangat ..rm140 untuk bilik ada aircond, 2 katil queen kira ok la. selepas check in kami relax2, mandi n solat…aku berborak2 dengan mr khai…sementara meon dan abg din turun pergi minum dan tgk world cup di restoran di sebelah hotel. Aku dan mr khai menyusuri mereka lepas tu…berborak lagi ..dan akhirnya kembali ke bilik hotel..susah jugak nak lelapkan mata..aku x perasan kul berapa aku lelap…

Day 2 – Jumaat

6.00 am

Selepas mandi dan aku solat suboh..berdoa agar semuanya selamat..ini bukan calang2 trip..ini misi menawan korbu. Kami terus bersiap2 dan terus memakai pakaian mendaki. Selesai check out, misi seterusnya ialah breakfast..aku mengajak dorang ke satu kedai mamak, tempat aku biasa makan dulu2..dan seperti biasa, heavy breakfast tiap2 kali trip mendaki camni..aku belasah roti telor n mee goreng mamak…selesai sarapan kami terus ke tempat yang dijanjikan. Ianya di depan Institut Perguruan Kampus Ipoh..dahulunya Maktab Perguruan Ipoh Perak (MPIP)..x banyak perubahan, masih sama macam dulu..satu tempat yang bukan asing bagi aku…KPLI batch 2003, mengimbau kenangan selama 1 tahun study sini…tempat yang memperkenalkan aku dengan dunia pendidik..sesuatu yang sangat kontra dengan keja terakhir aku sebelum aku resign dan bergelar cikgu…apa2 pun banyak kenangan di sini..kenangan bersama kawan2..walaupun x lama, just 1 tahun ja..tapi banyak kenangan di sini..

aku, mr khai dan meon

7 am, ready to roll

bersarapan di kedai mamak, selepas 7 tahun ada lagi rupanya kedai ni

Sampai saja sana BJ dan geng2 otai gunung yang lain dah siap tunggu…nazwan (wan k.nerang), shahril, solah, wan, adik2 praktikal JAS dan geng2 bukan JAS yang otai2 mcm Tuan Besaut, ipin dan juga rakan2 yang baru ayu, yaakob, di, aripin…24 orang kesemuanya dan 6 orang girls.

in front of MPIP, bringing back the memory of the good old days

dari kiri wan, mr khai, bj, solah, meon dan mr pau(aku)

Lama juga lepak situ..siap tapau nasi untuk lunch…dan snap gambar bih kurang. kami seterusnya drive dalam konvoi menuju ke Empangan Sultan Azlan Shah, hentian terakhir. Sampai di hadapan pintu masuk empangan kami park keta disitu dan memunggah barangan makan yang perlu di bawa…masing2 amek sorang sikit..selebihnya tugas porter. Perjalanan seterusnya menggunakan lori, yang mengangkut kami dari pintu masuk empangan ke tempat permulaan, ini kerana kenderaan awam tidak dibenarkan memasuki kawasan empangan. Lori pun lorilah..kalau berjalan kaki dlm 2 jam jugak…8 km menuju ke starting point…

bergambar dengan rakan2 xpdc di hadapan gate Empangan Sultan Azlan Shah

Tiada kelibat kerol dan Ca sa kali ni, padahal aku slalu chat dengan dorang dlm fb 3-4 ari sebelum xpdc ni, excited caranya…dengar2 dorang kena pergi ke terenganu…tugasan rasmi katanya..ermm nak buat camna..sabar je lah kerol n ca sa oii…yang ada ni kena teruskan jugak la, with or without them…thing must goes on…kami ada misi untuk dilaksanakan